Sponsors? success stories.

Todos
  • 04/03/2016Programa de aprendizagem na Indústria têxtil.A Educação como transformador da sociedade.

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. 

    tempor cum soluta nobis eleifend option congue nihil imperdiet doming id quod mazim placerat facer possim assum. Typi non habent claritatem insitam; est usus legentis in

  • 04/03/2016Programa de aprendizagem na Indústria têxtil.A Educação como transformador da sociedade.

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis 

    tempor cum soluta nobis eleifend option congue nihil imperdiet doming id quod mazim placerat facer possim assum. Typi non habent claritatem insitam; est usus legentis in

  • #palestrante-5202/08/2016Enrique Deibe

    Director of ILO / Cinterfor since 2014. Has, since 2003, served as Secretary of Employment, Ministry of Labor, Employment and Social Security of Argentina.

    Has had international participation as representative of the Argentine government
    ILO, ILO / CINTERFOR, WAPES, Mercosur and the G20 Committee on Employment and
    as multiple participation in conferences and seminars.

    Professor and author of papers and articles in magazines and books on labor relations and social sciences.

  • #palestrante-5129/07/2016Claus Munkwitz

    Chief Executive Director of the Chamber of Craft Industries in the Stuttgart region and Chairman of the State Committee for Education Policy of the Baden-Württemberg Chambers of Skilled Crafts. Has been Head of division for economic, SME and energy policy at the State Ministry Baden-Württemberg and deputy head of the Department of State Affairs.

  • #palestrante-5029/07/2016Sidarta Ruthes

    Doctor of Technology (UTFPR), research coordinator of the Sistema Fiep Observatórios, responsible for development projects in prospective, exploration and technology watch, competitive intelligence and strategic planning. In addition to research, teaches undergraduate and graduate (MBA) in Paraná institutions. It has extensive experience in the scientific field, with several articles and research awards at national and international level.

  • palestrante-4920/07/2016José Antonio FaresJosé Antonio Fares

    Atuou por mais de 25 anos na área de Recursos Humanos, Relações Governamentais, e na direção do Instituto Bosch de Responsabilidade Social.

    Atualmente é Superintendente do SESI e Superintendente do IEL no Paraná, incluindo a Direção Geral da Faculdade da Indústria, também atua como Diretor Executivo do CIFAL Curitiba/UNITAR/ONU para América do Sul. É Vice Presidente da Rede Brasil do Pacto Global da ONU e membro do Board do PRME- Principles for Responsible Management Education.

    Graduado em Psicologia, possui especialização em Recursos Humanos e mestrado   em Gestão Empresarial pela Fundação Getúlio Varga (FGV).  Já foi palestrante na   Assembleia Geral da ONU em 2010, Presidente e Diretor Nacional na ABRH-PR (2001-2006), ministrou aulas nas áreas de Educação Corporativa, Gestão de Pessoas e Responsabilidade Social. 

  • palestrante-4819/07/2016Lilian de Fátima Corrêa LuitzLilian de Fátima Corrêa Luitz

    Pedagoga - PUC PR
    Psicopedagoga - PUC PR
    Especialista em Desenvolvimento Pessoal e Familiar- IEF e UEPG,
    Especialista em Biologia Cultural - Universidade do Chile,
    Especialista em Planejamento e Gerenciamento Estratégico - PUC PR.
     
    1.       Pôster: EDUCAÇÃO NA SUSTENTABILIDADE: A EXPERIÊNCIA DO COLÉGIO SESI PARANÁ – Evento: EDS-2010 International Conference on Education for Sustainable Development May, 2010 -  Regional Centre of Expertise – RCE CRIE Curitiba – UFPR – UTFPR – PUC-PR - Sistema FIEPR Curitiba, Brazil
     
    2.       Palestra: Colégio Sesi e a experiência da Educação para a transformação da sociedade. Conferencia Internacional das Cidades Educadoras, 10 a 13 de maio de 2010, CICI/2010, promovida pelo Sistema FIEP, Centro Internacional de Inovação e CIFAL/PR.
     
    3.       Condecorada com o Prêmio Internacional Hermès de l’Innovation 2011, pela metodologia do Colégio Sesi, na categoria “Melhoria das Relações entre os Homens”, concedido pelo Instituto Europeu de Inovação e Estratégias Criativas, da França. O Instituto foi criado por Marc Giget, considerado um dos maiores especialistas em inovação, do mundo.
     
    4.       Relato de Experiência: Inovação Social: Um Case de Sucesso do SESI-PR” no evento: Educar/Educador, promovido pela Futuro Eventos, em 17 de maio de 2012.
     
    5.       Talk show “Não existe milagre: a fórmula nada secreta de experiências de qualidade na Educação”, no Fórum Internacional de Gestão, Liderança e Competências na Educação, 19 de julho de 2013 em Curitiba/Pr, promovido pela Futuro Eventos.

  • palestrante-4718/07/2016Rainer JungesRainer Junges

    Economista pela UFPR, possui especialização em Processos Inovativos (Master Innovation) Stanford University, Coaching e Mentoring  pelo Institute of Leadership and Management (Inglaterra), Dinâmica de Grupos (SBDG) e Administração Industrial (UFPR). Profissional com experiência na área educacional onde atuou com ensino à distância em 3 países e em diversas faculdades do país, como professor e desenvolvedor de conteúdos. Vivência como empreendedor e empresário. Desde 2006, atua no SEBRAE como consultor, instrutor, palestrante, gestor de projetos de Tecnologia, e atualmente exerce a função de Gerente da Unidade de Desenvolvimento de Soluções do SEBRAE/PR.

  • palestrante-4618/07/2016Nina BillorouNina Billorou

    Es uruguaya, docente, especialista en competencias laborales, consultora de OIT / Cinterfor y Centro Internacional de Formación de la OIT de Turín

    Ha desarrollado actividades de investigación, diseño, formación de formadores, gestión y evaluación de programas y proyectos en el ámbito de la formación y gestión de RRHH por competencias tanto en Uruguay como en diversos países tanto de América Latina como Europa.

  • palestrante-4518/07/2016Rafael LucchesiRafael Lucchesi

    Rafael Lucchesi é economista, formado pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), professor da Universidade Estadual da Bahia (UNEB) e membro da Câmara de Educação Superior do Conselho Nacional de Educação.

    Desde 2011 exerce o cargo de Diretor de Educação e Tecnologia da Confederação Nacional da Indústria (CNI), acumulando, também, o cargo de Diretor-geral do Serviço Nacional de Aprendizagem Industrial (SENAI) e de Diretor Superintendente do Serviço Social da Indústria (SESI).

    Anteriormente, foi Diretor de Operações da CNI (2007–2010), Secretário de Ciência, Tecnologia e Inovação do Governo do Estado da Bahia (2003 – 2006), quando foi presidente do Conselho Nacional de Secretários Estaduais para Assuntos de Ciência, Tecnologia e Inovação (CONSECTI). Neste período foi membro do Conselho Nacional de Ciência e Tecnologia - CCT.

  • palestrante-4418/07/2016Flávio Mottin de AndradeFlávio Mottin de Andrade

    Flávio Mottin de Andrade
     
     
    Graduado em Bacharelado em Informática pela Universidade Estadual de Ponta Grossa, pós-graduado em Desenvolvimento WEB. Atua como Analista de Tecnologia da Informação responsável pelos Portais WEB no Senac PR.

  • palestrante-4329/06/2016José Manuel SalazarJosé Manuel Salazar

    Fue nombrado Director Regional de la Oficina Regional de la OIT para América Latina y el Caribe en Lima, Perú, con efecto a partir del 1° de junio de 2015.

    El Sr. Salazar-Xirinachs nació en 1953, obtuvo una Maestría en Desarrollo Económico y un Doctorado en Economía en la Universidad de Cambridge, Inglaterra, así como el grado de Bachiller en Economía en la Universidad de Costa Rica.

     Se incorporó a la OIT en el 2005 como Director Ejecutivo del Sector del Empleo, con sede en Ginebra, Suiza, y con el grado de Director General Adjunto. En tal calidad, fue responsable del trabajo de la Organización en los ámbitos de la promoción del empleo, las políticas de empleo, el desarrollo de las empresas, la formación profesional, el análisis de los mercados laborales, los servicios de empleo, la transición de la economía informal a la economía formal, la relación entre el comercio y el empleo, la promoción del empleo juvenil, y temas relacionados.

     Desde marzo de 2013 hasta la fecha de su nombramiento, el Sr. Salazar-Xirinachs desempeñó el cargo de Subdirector General de Políticas.

     Antes de ingresar en la OIT, se desempeñó de 1998 a 2005 como Director de la Unidad de Comercio de la Organización de Estados Americanos (OEA), en Washington; unidad que funcionó, junto con el BID y la CEPAL, como Secretaría Técnica de las negociaciones para el establecimiento del Área de Libre Comercio de las Américas (ALCA) y para promover la integración regional. Asimismo, ofreció asistencia técnica en materia de comercio y competitividad a los gobiernos de los países de las Américas.

     De 1997 a 1998, el Sr. Salazar-Xirinachs fue Ministro de Comercio Exterior de Costa Rica, período durante el cual le correspondió ejercer la presidencia del proceso del ALCA. Previo ejercicio de dicho cargo, fundó y dirigió la Red Empresarial para la Integración Hemisférica, y fue Director Ejecutivo y Economista Jefe de la Federación de Entidades Privadas de Centroamérica y Panamá (FEDEPRICAP) (1991-1995) así como Presidente Ejecutivo de la Corporación Costarricense de Desarrollo (1988-1990).

    %MCEPASTEBIN%

  • palestrante-4229/06/2016Ery JardimEry Jardim

    Ery Jardim é Cientista da Educação titulado pela Ca' Foscari de Veneza, Itália. É empresário nas áreas de robótica aplicada à educação STEM, Prototipação e Impressão 3D,  Cultura Maker, Economia Maker e Economia Criativa.  É consultor educacional, consultor organizacional e professor universitário de pós-graduação nas nas áreas de Governança Corporativa e de Tecnologia da Informação, Gerenciamento de Projetos em Serviços Estratégicos e Inovação.

    Foi pioneiro, no Brasil, na introdução de certificações oficiais em produtividade nos currículos formativos, sendo o primeiro brasileiro a receber titulações de Educator, Instructor, Master e Expert internacional na área de produtividade e letramento digital. Atualmente é o único Brasileiro Certificado internacionalmente como Educador para o Letramento Digital nos currículos educacionais IC3 - ISTE.  É certificado nas áreas de gestão, tecnologia e educação com mais de 70 provas realizadas com reconhecimento internacional. É consultor da ADOBE para o Brasil e membro do Conselho Mundial de Educadores da Autodesk. É assessor de Assuntos Estratégicos da Presidência da Associação Comercial do Rio de Janeiro e um dos Coordenadores da Chama Empreendedora, movimento nacional de fortalecimento da cultura empreendedora, maker e exportadora. 

    Estudou nas graduações de Administração de Empresas (UFRGS), Gestão Pública (UNISUL), Ciências Econômicas (UNISUL), Ciências Políticas (FATEC) e Pedagogia (UFRGS). Estudou nas Pós-graduações lato e stricto sensu de Design Estratégico (UNISINOS), Gestão de Serviços Estratégicos e Inovação (UNISINOS), Gestão Educacional (EST), Gestão da Qualidade Empresarial (UFLA), Ciências da Educação (Ca´Foscari - Veneza - Itália), Gestão Integrada da Qualidade, Segurança e Meio-Ambiente (UDELMAR - Chile), Gestão de Projetos Ambientais (FATEC), Gestão do Conhecimento Organizacional (FATEC), Gestão de Projetos (Gama Filho), Gestão de Shared Services (SENAI/GESC), Gestão de Engenharia e Inovação (USP), Gestão Pública Municipal (UFRGS/UAB), Gestão de Pessoas (ESAB), Gestão de Governança de Tecnologia da Informação (UNISUL). 

  • palestrante-4127/06/2016François BaryFrançois Bary

    François Bary academic background is in agricultural engineering, from which he launched his career in rural development and as a technical trainer in Belgium. He then worked in the field for seven years in the world of NGOs for various rural development projects in Tanzania, Zimbabwe and Costa Rica.

    He joined LuxDev as a consultant 20 years ago, in 1996. After managing programmes across a wide range of sectors and in most of Luxembourg Cooperation’s partner countries, he was in charge of formulation for the Agency before spending four year as its Regional Representative for West Africa based in Ouagadougou.

    Since his return to headquarters in 2008, François Bary has been Director of Expertise and Quality and a member of the Management Committee. He has closely followed the agenda for aid effectiveness, participating in the forums in Rome, Accra and Busan. He is an experienced DAC peer review team member, having participated in the following peer reviews: Austria (2008), Denmark (2010), France (2012) and Portugal (2015).

    Francois Bary is about to leave to Cabo Verde (September 2016) were he will be the Country Representative of LuxDev.

  • palestrante-4021/06/2016Edson CampagnoloEdson Campagnolo

    Edson Campagnolo é presidente da Federação das Indústrias do Estado do Paraná. Foi eleito em 2011 para comandar a entidade, tendo sido reeleito em 2015 para mais um mandato de quatro anos. É também vice-presidente da Confederação Nacional da Indústria (CNI). Preside, ainda, o Conselho Deliberativo do Sebrae Paraná e coordena o G7, grupo que reúne as principais entidades representativas do setor produtivo paranaense.
    Nascido em 1959, em Francisco Beltrão, é proprietário da indústria de confecção Logic/Rocamp, fundada em 1990, em Capanema, no Sudoeste do Paraná, em sociedade com a esposa, Sueli Roveda Campagnolo. O casal tem dois filhos, Matheus e Thiago, que hoje também atuam na administração da empresa.
    Em sua via empresarial, sempre teve envolvimento com o associativismo, tendo presidido a Associação Comercial e Empresarial de Capanema, a Coordenadoria das Associações Empresariais do Sudoeste do Paraná e o Sindicato das Indústrias do Vestuário do Sudoeste do Paraná (Sinvespar). Antes de assumir a presidência da Fiep, ocupou o cargo de vice-presidente da entidade por dois mandatos.

  • palestrante-3921/06/2016Marcelo Fabrício PrimMarcelo Prim

    Possui graduação em Engenharia Mecânica pela Universidade Federal de Santa Catarina, e Mestrado em Engenharia Aeronáutica e Mecânica pelo Instituto Tecnológico de Aeronáutica. Atualmente é Gerente Executivo de Inovação e Tecnologia do SENAI-DN. Tem experiência na área de Gestão de Inovação, com ênfase em Desenvolvimento de Produtos e de Tecnologias, atuando em Empresas referência em Inovação, tais quais: Embraer e Natura

  • palestrante-3815/06/2016Liza Patrícia de SouzaLiza Patrícia de Souza

    Graduada em Psicologia pela Universidade Tuiuti do Paraná, pós-graduada em Gestão de Pessoas e Docência para a Educação Profissional. Atua como Coordenadora de Educação na Unidade de Educação a Distância no Senac PR.

  • palestrante-3713/06/2016Ryuichi NasuRyuichi Nasu

    Bacharel em Direito pela Universidade de Ritsumeikan no Japão.
    Ingressou na JICA em 1988 e em seu país de origem, seu último cargo foi Diretor Geral de Relações Públicas.
    No exterior, atuou como Representante em Panamá (1990 a 1994), como Representante Sênior em Honduras (2000 a 20003) e como Representante Chefe da JICA El Salvador (2009 a 2011) e JICA Moçambique (2011 a 2013).
    Em maio de 2015, assumiu a nova função como Representante Chefe do Escritório da JICA no Brasil.

  • palestrante-3613/06/2016Victor TelesVictor Teles

    Victor Teles tem mais de 15 anos de experiência nas áreas relacionadas a automação industrial, com foco na capacitação dos profissionais da indústria e no mercado educacional do nosso país. Formado em Engenharia Mecatrônica pela Faculdade de Engenharia Eng. Celso Daniel e com MBA em Gestão empresarial pela Fundação Getúlio Vargas, Victor também se desenvolveu em Gestão de Mudanças e Excelência em Gestão pela TREVISAN Escola de Negócios.
    Toda a sua carreira foi desenvolvida na Festo Brasil Ltda, onde hoje atua como Gerente de Negócios Didactic, unidade de negócios da Festo com foco no mercado educacional tecnológico. Para buscar excelência no que faz, Victor está sempre conectado com as principais tendências tecnológicas, de processos organizacionais e de desenvolvimento de pessoas ao redor do mundo

  • palestrante-3513/06/2016Felipe MorgadoFelipe Morgado

    Felipe Morgado é administrador, formado pela Universidade Católica de Brasília, com MBA em Controladoria e Finanças e Pós-Graduação em Gestão de Projetos pela FGV. Desde 2012 exerce o cargo de Gerente Executivo da Unidade de Educação Profissional e Tecnológica do Departamento Nacional do Serviço Nacional de Aprendizagem Industrial (SENAI). Anteriormente foi Gerente de Planejamento do SENAI (2008-2011) e Gerente Sênior de Planejamento e Orçamento do Programa Alfabetização Solidária (1998-2005).
    Mais de 20 anos de experiência nas áreas de Educação, Planejamento, Orçamento e Gestão, atuando em empresas do terceiro Setor, Instituições de Ensino Superior e na gestão e implantação de grandes programas federais, como o Programa Nacional de Acesso ao Ensino Técnico e Emprego - Pronatec. Responsável pela implantação do primeiro Sistema de Avaliação de Desempenho de Estudantes de Educação Profissional e Tecnológica do SENAI.

  • palestrante-3427/05/2016Marcio GuerraMarcio Guerra

    "Marcio Guerra é Gerente Executivo da Universidade Corporativa - UNINDÚSTRIA, área responsável pela formação de Gestores, docentes e técnicos de todo o Sistema SESI e SENAI. Graduado em Economia, com MBA em Finanças e mestrado em Economia pela Universidade Católica de Brasília. Atuou como docente nos cursos de economia, ciência da informação e administração, e também como consultor das Nações Unidas no campo da Educação. No Sistema Indústria desde 2004, exerceu cargo de Gerente de Estudos e Prospectiva, coordenou estudos e pesquisas sobre mercado de trabalho, prospectiva, projeções, economia regional e formação profissional. Dentre os projetos de maior destaque está o Mapa do Trabalho Industrial, que é utilizado para parametrizar a oferta de cursos do SENAI."

  • palestrante-3325/05/2016Irmgard NüblerIrmgard Nübler

    Irmgard Nübler is a senior economist in the Research Department of the International Labour Organisation in Geneva. Her current work is focusing on structural transformation, technological change and innovations, and implications for jobs, skills, and productivity. She manages research projects, undertakes technical work and provides policy advice to ILO constituents. In previous capacities in the ILO she was responsible for research, policy advice and technical cooperation in the areas of skills development, apprenticeship systems, social dialogue on training, financing of training as well as industrial and productive development policies.
    Before joining the ILO, she held a position as Professor of Economics at the Free University of Berlin for 13 years, teaching development economics, international trade and institutional economics. She conducted research at the Massachusetts Institute of Technology in Boston, the Institute for Development Studies at the University of Nairobi and the International Institute for Labour Studies, ILO, Geneva, and worked as a consultant for national and international development agencies. She received her PhD in Economics at the Free University of Berlin.
    She has published widely in the areas of economic policy, globalization, technology, education, training, informal economy and human development. She is the co-editor of the book  Transforming economies: Making industrial policies work for growth, jobs and development  published. She is author of the forthcoming book titled Capabilities for productive transformation. Her most recent paper is on “New technologies: a job-less future or golden age of job creation”.

  • palestrante-3225/05/2016Nicole Favero CapalboNicole Favero Capalbo

    Graduada em Física e Pós-graduada em Tecnologia Educacional ambas pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. Professora de Física e Matemática, Orientadora Educacional na ZOOM Education for Life. Contribui no desenvolvimento de materiais didáticos relacionados à tecnologia, além de prestar assessorias na inserção de projetos de educação tecnológica em cursos de educação básica e profissionalizante.

     

  • palestrante-3124/05/2016Frederico LamegoFrederico Lamego

    Frederico Lamego de Teixeira Soares – (Frederico Lamego)

    Gerente Executivo de Relações Internacionais do Serviço Social da Indústria (SESI), do Serviço Nacional de Aprendizagem Industrial (SENAI) e do Instituto Euvaldo Lodi (IEL)

    E-mail: lamego@cni.org.br

    Economista, com MBA em Estratégia Empresarial pela Fundação Getulio Vargas. Possui títulos de Mestre em Economia Financeira, pela Universidade de Londres e em História Internacional, pela Universidade de Brasília. Adicionalmente, possui formação executiva em Estratégia Internacional de Negócios e Política Econômica pela London School of Economics e em Negociações Estratégicas pela Harvard Business School.  Anteriormente, ocupou a função de Gerente de Planejamento do SENAI e atuou como consultor em estratégia e desenvolvimento regional para diversas organizações públicas e privadas no Brasil. Atualmente, coordena a atividade e estratégia internacional das entidades SESI, SENAI e IEL.

    An economist, Mr. Lamego holds an MBA in Business Strategy from the Getúlio Vargas Foundation, a Master’s Degree in Financial Economics by the University of London and a Master’s Degree in International History at the University of Brasilia. In addition to it, he has executive training in International Business Strategy and Economic Policy at the London School of Economics and in Strategic Negotiations at the Harvard Business School. Previously, he held the position of Manager for Strategic Planning at SENAI and served as a consultant in strategy and regional development for various public and private organizations in Brazil. Currently, he is in charge of developing the international business strategy of SESI, SENAI and IEL.

  • palestrante-3024/05/2016Katiane Almeida BatistaKatiane Almeida Batista

    É Coordenadora de Desenvolvimento Profissional do Departamento Executivo do SEST SENAT. Tem formação em Psicologia, com especializações em Educação Profissional e Educação a Distância. Trabalha com educação desde 2009, quando era coordenadora de curso a distância da Escola Nacional de Administração Pública – ENAP, onde trabalhou por dois anos, até ser admitida no SEST SENAT. 

  • palestrante-2924/05/2016Eliana Misko SolerEliana Misko Soler

    Formada em Letras e Pedagogia, com Especialização em Educação Técnica e Formação Profissional pelo Centro de Estudios Cooperativos y Laborales em Israel. Cursou o Programa de Enriquecimento Instrumental pelo ICELP e o Programa de Formação Normalização, Formação e Certificação de Competências pela OIT-Turim, no Brasil. Participou da elaboração da Metodologia SENAI de Educação Profissional e em programas de capacitação para multiplicadores. É especialista em Educação Profissional no SENAI-SP, atuando em planejamento curricular e capacitação pedagógica, incluindo concepção e estruturação de programas de formação docente.

  • palestrante-2820/05/2016Marco SeccoMarco Secco

    Marco Antonio Areias Secco é diretor do Senai no Paraná. Ele graduou em Letras Inglês e tem especializações em literatura, gestão empresarial e logística. Ele tem trabalhado no Senai do Paraná principalmente em áreas relacionadas à educação profissional, centros de tecnologia e aprendizagem industrial. Suas atividades atuais incluem definição e desenvolvimento de objetivos estratégicos e de políticas em consonância com a missão do Senai e alinhadas com a Presidência da Federação das Indústrias do Paraná (Fiep).

  • palestrante-2719/05/2016Eduardo Gomes de OliveiraEduardo Gomes de Oliveira

    Gerente Técnico em SENAR PR

    abril de 2013 – até o momento (3 anos 2 meses)Curitiba e Região, Brasil
    Gerenciar equipe técnica do SENAR-PR na avaliação dos treinamentos oferecidos, atualização de instrutores e equipe técnica, prospecção de cenários para a agropecuária, criação de novos treinamentos e apoio na execução das atividades a campo.

    Supervisor regional em SENAR-PR


    janeiro de 2008 – abril de 2013 (5 anos 4 meses)Ponta Grossa e Região, Brasil
    Gerenciar 16 municípios com 12 cooperados e 30 prestadores de serviços, realizando atividades de supervisão de eventos a campo, mobilização, articulação com os parceiros nos municípios, apoio ao sistema sindical e representação do sistema em eventos.

  • palestrante-2618/05/2016Elaine de AndradeElaine de Andrade

    Há 8 anos no Sistema Indústria, trabalha como Analista de Educação na Gerência de Educação Profissional e Tecnológica do SENAI Paraná.
    Experiência na Coordenação de Educação Profissional e na consultoria voltada à preparação de empreendedores para o investimento privado. Orientadora em empreendedorismo inovador do programa Bota pra Fazer da Endeavor. Experiência na construção de novas metodologias para o SENAI Nacional na implantação de novos projetos de inovação, como Desafio Senai de Projetos Integradores, Cultura da Inovação pela Educação, Itinerário da Inovação, Implantação de Canvas no Sistema Senai de Certificação de Pessoas SSCPE, Inova Senai pelo Centro Internacional de Inovação do SENAI Paraná.
    Possui sólidos conhecimentos no Modelo de Excelência em Gestão – MEG/ FNQ e em Gestão de Incubação de Projetos. Atua como examinadora e jurada em prêmios, como o Prêmio Paranaense de Qualidade em Gestão – PPrQG, Prêmio MPE, Prêmio Finep de Inovação e Prêmio Brasil Criativo.
    Professora convidada na Universidade Tiradentes de Alagoas para ministrar aulas de Design Thinking no MBA em Gestão de Projetos.
    Aluna do Mestrado em Tecnologia da UTFPR. Bacharel em Secretariado Executivo Trilíngue (FACINTER 2007), Especialista em Gestão da Qualidade e Produtividade e em Metodologia do Ensino Superior. Possui Certificação em Innovación Educativa pela Universidad Politécnica de Madrid.

  • palestrante-2518/05/2016Adriana MatteiAdriana Mattei

    Mestre em Educação pela Universidade Tuiuti do Paraná. Mestre em Administração de Empresas pela Universidade de Extremadura (ES). Especialista em Tutoria em Educação a Distância. Especialista em Formação de Docentes e Orientadores Acadêmicos para Educação a Distância. Graduada em Letras-Inglês pela Universidade Federal do Paraná. Na educação, experiência na gestão de sistemas e processos educacionais, docência e criação e produção editorial de textos (livros, avaliações, tutoriais e outros materiais didáticos). Conhecimentos em legislação educacional, gestão de pessoas e liderança de equipes. Experiência na formação e capacitação de professores e coordenação de cursos de pós-graduação. Atuação na educação básica e no ensino superior. No SENAI Paraná, atuante como analista técnica na elaboração e execução de cursos a distância. Experiência com organização e orientação de ações de inovação. Atua como examinadora e jurada em prêmios de inovação.

  • palestrante-2417/05/2016Adriano TrentinAdriano Trentin

    Adriano Trentin

    Formado em Ciências Sociais pela UFPR em 2007 com Mestrado em Sociologia também pela UFPR em 2011.

    Hoje, atua como Gerente de Educação do Sesc Paraná.

  • palestrante-2210/05/2016Eugenio MussakEugenio Mussak

    Eugenio Mussak trabalha com Educação Corporativa desde 2001, ministrando palestras, workshops e conduzindo reuniões estratégias.
    Sua carreira ligada à educação teve início em 1971 e contabiliza cerca de 20 mil aulas dadas, e mais de mil palestras proferidas para empresas, universidades e congressos, no Brasil e exterior. Foi professor, coordenador pedagógico, diretor de escola, empresário da área de educação no Paraná e Santa Catarina e fez parte do grupo que implantou a Universidade do Professor no Estado do Paraná, iniciativa pioneira e modelo em desenvolvimento de docentes.
    Sua formação original é Medicina pela Universidade Federal do Paraná, com especialização em Fisiologia Humana, disciplina da qual foi monitor, pesquisador e professor na própria Universidade. Tem especialização em Análise de Sistemas e Negócios pela FAE Business School.
    Atualmente é professor convidado das renomadas FIA – Fundação Instituto de Administração, em São Paulo e FDC – Fundação Dom Cabral, em Minas Gerais.
    É Membro da ABRH – Associação Brasileira de Recursos Humanos, onde ocupou os cargos de Conselheiro, Diretor de Pesquisas e Coordenador da Revista Melhor – Gestão de Pessoas. Participa da coordenação do CONARH – Congresso Brasileiro de Gestão de Pessoas, tendo sido seu coordenador geral em 2014.
    Autor e co-autor de mais de 10 livros, é colunista das revistas Você s/a e Vida Simples, da Editora Abril e da revista Melhor RH.
    Comandou durante anos o programa de entrevistas Papo de Líder na Rádio Estadão do Grupo Estado de São Paulo. Atualmente possui uma coluna sobre carreira e comportamento.

  • palestrante-2104/05/2016Pavel LukshaPavel Luksha

    Pavel Luksha is a professor of practise at the Moscow School of Management SKOLKOVO. Pavel has managed educational programmes for leaders in innovation, future education and R&D particularly in nuclear, electric power, oil and gas industries, etc. Pavel is an initiator of the Club R&D directors established in 2010 under the auspices of the Moscow School of Management SKOLKOVO, the State University – Higher School of Economics, Russian Venture Company and the Ministry of Economic Development of the Russian Federation.
    Pavel is a member of the Expert Council of the Agency for Strategic Initiatives established by the President of the Russian Federation. Since 2008 Pavel has been working on the development of the education system in cooperation with the Agency for Strategic Initiatives, the Ministry of Education and Science of the Russian Federation, Open Government and others. In 2012-2013 Pavel co-organised one of the largest projects in the world aimed at teaching to think about the future – Foresight Fleet.
    Since 2010 Pavel Luksha has managed foresight education project including foresight of higher education and the global report on the future of education (report has been published in 2014). Pavel is a project manager and one of the co-authors of «Atlas of new professions» published jointly by the Moscow School of Management SKOLKOVO and Agency for Strategic Initiatives. Since 2012 Pavel has managed technological skill foresight project. Since 2013 within the framework of cooperation between Russia and International Labour Organisation Pavel has managed the development of an international method of the technological skills foresight for its implementation in developing countries (pilot projects are carried out in Armenia and Vietnam). Besides, Pavel is a co-author of Rapid Foresight methodology successfully implemented in the national expert evaluation strategies as well as in dozens of projects elaborating road maps for the development of business, territories, industries and sectors of economy.
    Prior Pavel worked in both strategic management and integrated change management. He held senior positions in the automobile company Sollers and Severstal Group; he was a member of the Board of Directors at Zavolzhsky Engine Plant. Pavel worked in the sphere of professional services for such international companies as Accenture, Alvarez & Marsal, Arcadis Euroconsult; he was engaged in investment strategy in the international private investment fund and conducted his own business (Consulting and HR).
    Pavel holds MA in economics at the State University – Higher School of Economics and PhD in economics at the Central Economics and Mathematics Institute, RAS. Pavel conducts research projects in both strategic management and organizational development within the Research Group of organizational evolution at the University of Hertfordshire. Pavel’s papers have been published in the leading international scientific journals on strategic entrepreneurship, evolutionary economics, social cybernetics, etc. The monograph entitled «Self reproduction in evolutionary economics» has been published in Russian (Aletheia, 2009).

  • palestrante-2002/05/2016Jorge GallardoJorge Gallardo

    Jorge Francisco Gallardo Flores
    jorge.gallardo@intecap.edu.gt

    Guatemalteco. Ingeniero Civil, graduado en la Universidad de San Carlos de Guatemala. Tiene formación en Desarrollo y Habilidades Gerenciales, a través de capacitaciones recibas en   Panamá, Chile, Venezuela, Estados Unidos y Alemania.  Ha participado en diferentes seminarios internacionales relacionados con la Formación Profesional en Brasil, Perú, Italia, Alemania y México.
    Desde 1977, año en que se vinculó con el INTECAP, ha desempeñado diferentes puestos dentro de la administración de la Institución como: Gerente (2 veces), Subgerente, Auditor de Junta Directiva, Director de Operaciones, Jefe del Departamento de Construcción, Consultor. Así mismo ha desempeñado diferentes puestos de trabajo en empresas de la iniciativa privada de Guatemala.
    Ha servido al País como   Ministro   de Trabajo y Previsión Social, Primer Viceministro en el Ministerio de Desarrollo Urbano y Rural y como Diputado del Parlamento Centroamericana –Parlacen-
    Actualmente desempeña el puesto de Gerente delINTECAP, lo cual le ha permitido contribuir a la implementación de proyectos de mejora continua, construcción de nuevos Centros de Capacitación en el interior de la República, nuevas metodologías de formación, acciones que contribuyen en la formación profesional del recurso humano de Guatemala.

     

  • palestrante-1902/05/2016Alexis HoyauxAlexis Hoyaux

    Alexis Hoyaux is a senior specialist on skills development (SD), working at ITCILO, Turin.
    Seeing SD in a broad sense related to education and employment, he combines the technical skills on TVET, with the appropriate aid modality.
    Having worked for bilateral and multilateral organizations, with several long term postings overseas (Africa, Oceania, Latin America, Caribbean),  he focusses mainly on the macro and meso elements of SD, with a keen interest on SD policies/strategies, legislation, organisation and financing of SD, management of VT Centres, next to evaluations and project management. Fervent defender of sector wide approaches and sector budget support, he puts ownership and sustainability by the local counterpart of each intervention as the key challenge to assure.
    He has worked in similar positions at ILO-Cinterfor, BTC, DG Europe-Aid (EC), NZaid and LuxDev for a total of around 20 years, next to short missions for BMZ, Sida and private consultancies. He has a law degree.

  • palestrante-1829/03/2016Rodrigo FilgueiraRodrigo Filgueira

    Uruguaio, Engenheiro em Informática com estudos em gestão do conhecimento e prática em desenvolvimento de soluções baseadas na internet desde o ano 1996. Tem trabalhado na América Central, Caribe de fala inglesa, América do Sul, Europa e África. Desenvolve sua atividade em Espanhol, Português, Inglês e só um pouquinho de Italiano.

    Depois de se desempenhar como coletor de dados, assistente de informática e pesquisador em informática em saúde, iniciou o seu trabalho em 1997 na OIT/Cinterfor com o objetivo de conectar esse escritório a Internet, e gerar as condições para o desenvolvimento da web institucional. Já no ano 2000 faz parte do time que desenvolve os primeiros cursos em modalidade eLearning num rol completamente informático.

    Até o ano 2010 trabalha pesquisando políticas e tendências e desenvolvendo soluções na aplicação das tecnologias da informação e comunicação a formação professional. Entre o ano 2010 e 2012 trabalha no centro internacional de formação da OIT em Turim desenvolvendo soluções de eLearning, e dando cursos sobre essa temática, atividade que continua a desenvolver até hoje no marco de parcerias entre OIT/Cinterfor e o CIF de Turim. No ano 2014 foi designado responsável em OIT/Cinterfor pela linha estratégica referida ao uso de novas metodologias e tecnologias na formação professional.

    Nos últimos quinze anos o seu itinerário professional tem lhe permitido desenvolver um olhar crítico onde as  inovações tecnológicas são sempre analisadas desde as perspectivas pedagógica, metodológica e estratégica. O trabalho de pesquisa, desenvolvimento de conhecimento, e assistência técnica nesta área se faz sempre desde essa perspectiva. 

  • palestrante-1729/03/2016José Antônio Oliveira dos SantosJosé Antônio Oliveira dos Santos

    José Antônio Oliveira dos Santos é Coordenador Técnico da Gerência de Desenvolvimento Educacional do Departamento Regional do SENAI do Rio Grande do Sul, onde atua na coordenação da Metodologia SENAI de Educação Profissional, no desenvolvimento de documentações de orientações aos docentes e de capacitações corporativas no eixo pedagógico.  Coordena o desenvolvimento de programas de capacitação metodológica em âmbito local do Programa SENAI de Capacitação Docente – PSCD do SENAI-DN e o desenvolvimento, implantação e acompanhamento do uso de Tecnologias Educacionais e da mobilidade das Unidades Móveis no SENAI-RS. José Antônio tem Mestrado em Educação – Formação Docente, pela Universidade La Salle – UNILASALLE; Pós-Graduação em Mediação da Aprendizagem, pelo Centro de Desenvolvimento Cognitivo do Paraná – CDCP em parceria com a Faculdade SION. É Pós-Graduado em Supervisão Educacional, pela Universidade La Salle – UNILASALLE e Graduado em Pedagogia com ênfase na Educação na Empresa, pela Universidade do Vale do Rio do Sinos – UNISINOS.

  • palestrante-1629/03/2016Claiton CostaClaiton Costa

    Claiton Costa é gestor da Gerência de Desenvolvimento Educacional do Departamento Regional do SENAI do Rio Grande do Sul, onde atua na gestão de Capacitações Metodológicas para Docentes, Técnicos, Coordenadores, Supervisores, Orientadores Educacionais e Pedagógicos; tem experiência no desenvolvimento e docência em programas de capacitação em diferentes Departamentos Regionais e a serviço do Departamento Nacional do SENAI. Atua na gestão do desenvolvimento, implantação e acompanhamento de Educação a Distância – EAD e Tecnologias Educacionais (Simuladores Educacionais, Recursos Didáticos Multimídia e Material Didático); da mobilidade de Unidades Móveis e de Projetos Estratégicos de Desenvolvimento Educacional. Claiton tem MBA Gestão Estratégica de Instituições de Educação Profissional e Tecnologia SENAI; Pós-Graduação em Intervenção Cognitiva e Mediação da Aprendizagem pelo Centro de Desenvolvimento Cognitivo do Paraná e Universidade Sion; Pós-Graduação em Educação de Adultos pela Fundação para o Desenvolvimento de Recursos Humanos; Pós-Graduação em Gestão da Qualidade pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos e Licenciatura Plena em Mecânica.

  • palestrante-1423/03/2016Michael AxmannMichael Axmann

    Michael Axmann is an economist, trainer and trainer of trainers with more than 30 years of experience working with students, teachers, trainers, governments, trade unions and employers’ organisations as well as with donors.
    He has extensive experience in vocational teacher training at different levels (national, regional and school levels), and knowledge about institutional building in the domain of quality of TVET delivery, in particular in quality apprenticeship design.
    Michael has a proven record of working to design, develop and implement vocational education systems that are based on sound labour market data, meet national priorities and are sustainable and employment-driven and manageable with national resources. He has done state of the art TVET planning and he has extensive experience in preparing for and evaluating of institutional capacity building in TVET.
    Michael has published on labour market analysis, setting up employment-driven apprenticeship programs based on demand and needs assessment, and he has been involved in TVET curriculum development, teacher training, programme and project identification. Furthermore, he has managed international projects and has worked in more than 30 countries.
    He has been with the Skills and Employability Branch of the ILO in Geneva, Switzerland since April 2010.

  • palestrante-1321/03/2016Luiz Antonio Cruz CarusoLuiz Antonio Cruz Caruso

    Formado em Economia, é Doutor em Ciências, em Políticas Públicas, Estratégias e Desenvolvimento, pela UFRJ; Mestrado em Economia Industrial e da Tecnologia, fez cursos de especialização em Educação e Economia do Trabalho. Ocupa altualmente o cargo de Gerente Executivo da Unidade de Estudos e Prospectiva, da CNI.

    Tem fluência em Inglês, comunica-se em Espanhol e tem conhecimentos em Italiano. Possui 40 anos de experiência profissional, tendo atuado na iniciativa privada e, no SENAI, nas áreas de pesquisa, planejamento e avaliação.

  • palestrante-1215/03/2016Fernando VargasPainel 6 and short couse 6

    Colombiano, Administrador de Empresas con un Postgrado en Evaluación Económica y Social de Proyectos y un diploma en Gerencia. Inició su experiencia profesional en el ámbito de la formación para el trabajo  por cerca de 19 años en el Servicio Nacional de Aprendizaje SENA de Colombia. Actualmente es Especialista Senior del Centro Interamericano para el Desarrollo del Conocimiento en Formación Profesional -OIT/Cinterfor-,  en el ámbito de la Educación Profesional, experto en los temas de formación y certificación de competencias laborales.

    Desde 1997 año en que se vinculó a Cinterfor, ha brindado servicios de consultoría y asistencia técnica en la mayoría de países de  América Latina y el Caribe en la modernización de los servicios de Formación Profesional, políticas públicas de formación, implementación de la formación y certificación por competencias y sistemas  de calidad en la formación.

    Ha sido también consultor de la Organización de Estados Iberoamericanos, el Banco Mundial y Banco Interamericano de Desarrollo en el diseño y evaluación de proyectos de formación y capacitación laboral.

  • palestrante-1114/03/2016Hugo Armando Cerón MolinaMorning Lecture 2

     Hugo Armando Cerón Molina é gerente da unidade de Cascavel e Foz do Iguaçu, Engenheiro na área de eletrônica pelo Centro Federal de Educação Tecnológico do Paraná, Diplomado pela ADESG no I ciclo de estudos e politica estratégica, Especialista em Educação Profissional com licenciatura pela UFPR, pós graduado em Planejamento e Gerenciamento Estratégico pela Pontífice Universidade Católica do Paraná, Pós graduado em Gestão Estratégica da Tecnologia e Inovação pela UTFPR, MBA em Gestão Estratégica de Instituições de Educação Profissional e Tecnológica pela Faculdade Senai de Tecnologia SC, Auditor Leader Assessor em sistema de gestão da qualidade da norma NBR ISO9001, Educador, consultor e perito em projetos internacionais.

  • palestrante-1010/03/2016Marília de SouzaCourse 2 - Demands anticipation on Vocational training based on foresight technology + Future Case Sectors

    Graduada em Desenho Industrial pela Fundação Mineira de Arte Aleijadinho de Minas Gerais, possui mestrado em Sciences de l´Homme et Technologie e doutorado em Sciences Mécaniques pour l´Ingénieur, ambos pela Université de Technologie de Compiègne, UTC, França.

    Atualmente ocupa a função de Gerente dos Observatórios Sesi/Senai/IEL do Sistema Federação das Indústrias do Estado do Paraná.

    Nos Observatórios Sesi/Senai/IEL, a Dra. Marilia de Souza conduz uma equipe de mais de 60 pesquisadores e coordena um amplo portfólio de projetos de prospectiva em temas relevantes e estratégicos para o desenvolvimento industrial sustentável do Estado do Paraná.

    Atua no Grupo de Pesquisa Prospecção de Tecnologia e Desenvolvimento Tecnológico Regional da Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

    Link para o Curriculum Lattes: http://lattes.cnpq.br/9611411291018231

    Link para o site dos Observatórios SESI/SENAI/IEL-PR: www.fiepr.org.br/observatorios

     

  • palestrante-910/03/2016Sonia ParolinMorning Lecture 5 - Technology Services and Innovation in Professional Education Institutions

    Gerente de Serviços Tecnológicos e Inovação SENAI PR, que coordena a prestação de serviços em consultoria tecnológica, metrologia e projetos de inovação com indústrias dos Institutos SENAI de Tecnologia e Inovação, em todo o estado do Paraná. É Mestre em Administração pela UFRGS e Doutora em Administração pela FEA/ USP, com pesquisa em estratégias de gestão de pessoas em organizações inovativas. Possui artigos e capítulos de livros publicados.

  • palestrante-804/03/2016Olga Strietska-IlinaPalestra Antecipando Necessidades de Qualificação

    Ms. Olga Strietska-Ilina has been working in the International Labour Office (ILO) in Geneva since 2008. She leads and coordinates work in the field of skills needs anticipation and matching in the Skills and Employability Branch of the Employment Policy Department, including the inter-agency collaboration on the tools for anticipating and matching skills and jobs. She supervises the programme Skills for Trade and Economic Diversification implemented in a dozen of countries worldwide. She has supervised the ILO work on the labour market impact of skills recognition in collaboration with the Labour Migration Branch.

    Ms Strietska was the main author of the research report “Skills for Green Jobs: A Global View” (2011) which covered 21 countries and which was implemented in collaboration with Cedefop. In 2010-11 she was also a lead person of a global research project on Occupational and Skill in Needs Renewable Energy and in Green Building and on Methods of Skill Needs Identification for the Low-Carbon Economy, which covered more than 30 countries globally and was implemented by the ILO in cooperation with the European Commission (EC). In 2009-10 Ms Strietska represented the ILO in the High-Level Expert Group to advise the European Commission on the policy initiative New Skills for New Jobs.

    Before joining the ILO, Ms Strietska worked for 5 years as a Cedefop expert on forecasting skill need. Between 1996 and 2003 she was Head of the Czech National Observatory of Employment and Training in Prague. She started her career teaching at the Central European University, European Studies and International Relations Department.

    Ms Strietska holds Master degrees in Economic and Political Sciences from the University of Manchester, UK; Society and Politics from the Central European University – Prague College; and History (major in Social Anthropology) from the Moscow State University named after Lomonosov.

  • palestrante-704/03/2016Marcello José PioDocente Mediador do minicurso sobre Contribuições das Prospecções Tecnológicas e Perfis Profissionais do Futuro para a Educação Profissional

    Marcello José Pio possui graduação em Química Industrial - Faculdades Reunidas Nuno Lisboa (1990), mestrado e doutorado em Tecnologia de Processos Químicos e Bioquímicos pela UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO DE JANEIRO - ESCOLA DE QUÍMICA (2000 e 2004).
    Atua como Especialista em Desenvolvimento Industrial, responsável pelo Observatório Tecnológico e pelas ações de prospectiva (estudos de futuro) da Unidade de Estudos e Prospectiva (UNIEPRO)/CNI, desenvolvendo estudos de prospectiva tecnológica e organizacional, bem como indicadores tecnológicos e de inovação para setores industriais, estudos setoriais e tecnológicos, construção de cenários prospectivos e aplicação de ferramentas de prospectiva, em geral, para identificação dos impactos ocupacionais e educacionais para ações de atualização de formação profissional e demandas de serviços à indústria brasileira.
    Atuou como professor do Centro Universitário Euro-Americano, ministrando disciplinas que química básica e bioquímica nos cursos de Farmácia, Nutrição, Conservação e Restauro de Bens Culturais e Design de Moda.
    Tem experiência nas áreas de Química e  Engenharia Química, com ênfase em Gestão e Inovação Tecnológica e Estudos Prospectivos, atuando principalmente nos seguintes temas: prospectiva, monitoramento e indicadores tecnológicos, inovação, prospectiva organizacional, cenários, educação profissional e mudanças ocupacionais.

  • palestrante-604/03/2016Dionisio PariseMinicurso sobre Gestão de Instituição de Educação Profissional

    Dionisio João Parise é Gerente de Alianças Estratégicas do SENAI Departamento Regional do Paraná, atua naprospecção, efetivação e gestão de parcerias estratégicas nacionais e internacionais para a promoção de transferências de Tecnologias em Educação Profissional e Tecnológica, Serviços Tecnológicos e Inovação. Dionisio é especialista em Educação Profissional com base em Competências. Experiência em implantação de Centros de Formação Profissional, Coordenação de reuniões dos comitês técnicos setoriais para elaboração de perfis profissionais e planos de cursos de Formação Profissional com Base em Competência. Consultor em Gestão de Centros de Formação Profissional, com atuação em diversos países, tais como Cabo Verde, Argentina, Moçambique. Dionisio tem MBA em Gestão de Instituições de Educação Profissional e Tecnológica, Graduado em Engenharia Mecânica, Mestrado em Engenharia Florestal, Pós Graduação em Intervenção Cognitiva e Aprendizagem Mediada.

  • palestrante-504/03/2016Gustavo RosaDocente Mediador do minicurso sobre Desenvolvimento de Projetos da Cooperação Sul-Sul

    Gustavo Rosa é especialista Sênior em Relações Internacionais do SENAI com mais de 15 anos de experiência em desenvolvimento da Cooperação Técnica Internacional Sul-Sul. Atuou na formulação e desenvolvimento, entre vários projetos, de 8 Centros de Formação Profissional do SENAI no exterior em países da América Latina, Caribe, África e Ásia. 

  • palestrante-404/03/2016David Ron SassonDocente Mediador - Experiência de Aprendizagem Mediada na Educação Profissional

    David Ron Sasson (Israel) is an educational consultant and trainer in Cognitive Education with an international reputation. A close collaborator of Prof. Reuven Feuerstein for more than two decades and former director of the annual training workshops of the International Centre for the Enhancement of Learning Potential, The Feuerstein Institute, in Jerusalem, he currently lectures and trains in the fields of Cognitive Intervention, Dynamic Assessment and Mediated Learning in many countries around the world, comunicating in six different languages.He holds a Masters Diploma from the Université Lumière Lyon 2, Sciences de l'Éducation, in France.
    In recent years David Ron Sasson has devoted his work to the construction of contents and the development of practical tools for a Mediating Management and Leadership style with the purpose of raising educational institutions and industrial organisations management standards and effectiveness. He is the founder and director of the INsights Reflective Thinking Systems in Tel Aviv, Israel.

  • palestrante-304/03/2016Marcia MacionkDocente Mediadora do minicurso Experiência de Aprendizagem Mediada na Educação Profissional

    Marcia Macionk é Diretora do CDCP - Centro de Desenvolvimento Cognitivo do Paraná; Consultora na área de Gestão da Aprendizagem, atua desde 2005 na coordenação do programa de Pós-graduação em Aprendizagem Mediada e Intervenção Cognitiva.
    Dentre suas experiências profissionais na área da Educação destaca-se sua atuação em anos recentes na formação de docentes e gestores da Educação Profissional em vários estados brasileiros.
    Participou em conjunto com o Prof. David Sasson no projeto de capacitação em Aprendizagem Mediada para docentes do Departamento Nacional do SENAI.
    Marcia Macionk é graduada em Pedagogia, Mestre em Paz, Conflitos e Democracia e aluna do Programa de Doutorado da Universidade de Granada, na Espanha.

     

  • palestrante-204/03/2016Filipe M. CassapoPalestra sobre Serviços Tecnológicos e Inovação em Instituições de Educação Profissional

    Filipe M. Cassapo é Gerente Executivo do SENAI C2i - Centro Internacional de Inovação do Senai Paraná, unidade do Sistema Federação das Indústrias, voltada à aceleração do desenvolvimento dos empreendimentos inovadores, em todos os seus estágios. Filipe é também Diretor da Faculdade Senai Curitiba, e Diretor na ANPEI – Associação Nacional de Pesquisa e Desenvolvimento das Empresas Inovadoras.Atuou como Líder do Processo de Gestão do Conhecimento da FNQ - Fundação Nacional da Qualidade. Foi Gerente de Gestão do Conhecimento da Votorantim Industrial, onde implantou processos de Gestão do Conhecimento e Gestão da Inovação; e Gerente de Tecnologia da Informação na Siemens, onde foi responsável pelo tema Gestão do Conhecimento e da Informação para a Região MERCOSUL, e representante da Região no Escritório Corporativo de Gestão do Conhecimento (CKM – Corporate Knowledge Management) da Matriz. Filipe M. Cassapo, graduado em Engenharia da Computação pela Université de Technologie de Compiègne (UTC, França, 2000), possui uma especialização em Ciências Cognitivas e Epistemologia (UTC, França, 2000) e é Mestre em Informática Aplicada pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR, 2004). 

  • palestrante-104/03/2016Jorge Luiz JaconPalestrante e Docente Mediador do minicurso sobre Gestão de Instituições de Educação Profissional

    Jorge Luiz Jacon é Bacharel em Ciências Econômicas pela Universidade Federal do Paraná e Pós-graduado como Especialista em Gestão Empresarial. Trabalhou mais de 10 anos como professor e consultor de empresas nas áreas de Relações Humanas no Trabalho, Motivação e Liderança. Atuou, durante 20 anos, como Gerente de Centros de Educação Profissional e Tecnologia do SENAI. Atualmente é Gerente de Operações do SENAI – Paraná.

  • 04/03/2016Banner Principal

Program

Todos
  • Program Download

  • 08/04-Panel 1: Skills Development, Competitiveness and Innovation

    • 07/03/2016Panel 1: Skills Development, Competitiveness and Innovation

      The scenario of Skills Development has changed a lot in the recent years and its influence and relationship with the new environment of economic and social development is increasingly being recognized.

      This panel will be composed of experts, researchers and representatives of renowned institutions of Professional Education that will promote a dialogue about: contextualization of professional education in global and regional scenarios; public policies for qualification and job creation focused on the remarkable role of Skills Development and its relationship with the productive development policies (articulation of the community, industry and social partners); support for production diversification; the challenges of educational institutions for real inclusion in the context of economic and social development and regional/global experiences concerning this subject.

      Panel 1: OPENING CEREMONY (Opening Ceremony (Professional Education, Competitiveness and Innovation)

      Time               9:00am – 10:30am

      Length            1hr30

      Mediator       CEO of Federation of Industries from the State of Paraná (FIEP) - Edson Campagnolo

      Speaker 1     Representative of SESI and SENAI – Departamento Nacional   

      Speaker 2     Representative of International Labor Office (ILO) in Latin America and Caribbean Countries

      Speaker 3     Specialist researcher in International Labor Office (ILO) – Geneva - Irmgard Nubler

      Speaker 4     OIT Regional Director for Latin America and Caribean Countries  – José Manuel Salazar-Xirinachs

  • 08/04-Panel 2: Jobs for the XXI Century: Challenges and Opportunities

    • 07/03/2016Panel 2: Jobs for the XXI Century: Challenges and Opportunities

      This panel will be composed for experts from companies and representatives of institutions that have a prominent role in issues related to career prospects for the future that will talk on topics such as: need to close skills gaps; challenges to increase young people's access to training; training that promotes productive diversification and access to work; improvements in the education link and training in education line with the lifelong; impact assessments for decision-making and continuous improvement in education; anticipating of the training demands; new educational trends and best skills development practices; main challenges and the search for opportunities for professional education; modernization to adapt to the demands.

      PANEL 2: Professions for the century XXI: Challenges and Opportunities      

      Time              11:00am – 1:00pm

      Length           2hr

      Mediator      Executive Manager of UNIEP – Professional Education Unit of SENAI National Department -                                                                       

               Felipe Morgado

      Speaker 1     Global Education Futures– Pavel Luksha 

      Speaker 2     SENAI-PR - Marilia de Souza – Manager of Observatories Sistema FIEP

      Speaker 3     Festo Brasil Ltda - Victor Teles – Didactics’ Manager

      Speaker 4     Germany’s Ministry of Education– Hartmut Mattes

  • 08/04-Panel 3: Project Development in Professional Education with Cooperation Agencies

    • 07/03/2016Panel 3: Project Development in Professional Education with Cooperation Agencies

      This panel will feature representatives from renowned national and international cooperation agencies with expertise in Professional Education area which will dialogue mainly on: presentation and opportunities of cooperation projects development in the Professional Education area; setting goals and evaluating the results of national and international cooperation; main requirements for the implementation of cooperation projects; future prospects for partnerships between education institutions and cooperation agencies; action of South-South co-operation among the institutions; maintenance and strengthening of strategic alliances between Professional Education institutions and cooperation agencies.

      PANEL 3: Cooperation Projects – Opportunities and Challenges             

      Time              2:00pm – 3:30pm

      Length           1hr30

      Mediator      EPAP - Employment Policy and Analysis Programme(CIF/OIT) - Alexis Hoyaux Senior Programme Officer

      Speaker 1     Development AgencyLuxDevelopment – Luxemburgo – François Bary  

      Speaker 2     Ryuichi Nasu - JICA Brazil

      Speaker 3     International RelationsSESI - SENAI- IEL - Frederico Lamego de Teixeira Soares – Executive Manager

      Speaker 4     Representative of Brazilian Cooperation Agency (ABC)    

      Speaker 5     Representative of European Union

      Speaker 6     Enrique Deibe of Cinterfor

  • 08/05-Panel 4: Training of Trainers Man6agement

    • 07/03/2016Panel 4: Training of Trainers Man6agement

      We already know that the quality and importance of education are related to the quantity and quality of the trainers. Given the new trends concerning learning, environmental changes and new materials, institutions need devices and programs that allow them to keep a qualified group of trainers.

      This panel is composed of several experts and representatives of Professional Education institutions, renowned in Brazil and abroad, who will talk about the new trends in the programs for Trainers’ Education, as well as their qualification and modernization.

      It includes three practices of management, recruitment and career development; their role as strong motivators for skills development and motivation for managing knowledge and learning methods.

      PANEL 4: Trainers  Management

      Time               9:00am – 10:30am

      Length            1hr30

      Mediator       SENAI Regional Department of Rio Grande do Sul- Claiton Costa – Educational Development Manager

      Speaker 1       Corporate University SESI e SENAI - Marcio Guerra Amorim – Executive Manager

      Speaker 2        National Learning Service (SENA) - Colombia – Alfonso Prada Gil

      Speaker 3        Technical Institute of Training and Productivity (INTECAP) - Guatemala – Jorge Gallardo

  • 08/05-Panel 5: Management and Operational Strategic of Professional Education Institutions

    • 07/03/2016Panel 5: Management and Operational Strategic of Professional Education Institutions

      After several decades of demand coordination, professional education institutions are facing challenges to keep an strategic perspective in accordance with a future scenario composed of quick changes and operational management that can allow them to react with agility and efficiency.

      This panel is composed of representatives and experts of education institutions with innovative experiences in the strategic and operational management. The dialogue will allow participants to acquire knowledges about: strategic partnership of training institutions with the production sector; public-private partnerships and articulation with national, sectoral and local partners; operationalization of centers and oprating units; development of innovative and technological services.

      PANEL 5 : Strategic and  Operational Management  of Professional Education Institutions               

      Time               11:00am – 1:00pm

      Length            2hr

      Mediator       SENAI Regional Department of Paraná - Marco Antonio Areias Secco – CEO

      Speaker 1      SENAI National Department – Marcelo Prim –Innovation and Technology Executive Manager

      Speaker 2      Representative of ISOFORP – El Salvador

      Speaker 3      Representative of National Service of Industrial Education and Job (SENATI) – Peru

      Speaker 4      Representative of Human Employment and Resource Training (HEART-NTA) – Jamaica

      Speaker 5      Representative of Learning National Institute (INA) - Costa Rica 

  • 08/05-Panel 6: Methodological Experiences of Professional Education

    • 07/03/2016Panel 6: Methodological Experiences of Professional Education

      Along with demand changes, the educational technology concerning education institutions must gradually adapt to the new requirements, innovating as needs are identified, as well as bring innovations about how answers are structured, implemented and evaluated.

      In this panel, several directors and experts from national and international institutions will present a dialogue that includes guidance and experiences on subjects that cover: identification and anticipation of demands; development of professional profiles; development of professional skills; resume design and learning strategies; mediated learning; trends in the use of technologies for education and flexible training.

      PAINEL 6 : Methodological experiences of Vocational Training

      Time               2:00pm – 3:30pm

      Length            1hr30

      Mediator       Centro Interamericano para el Desarrollo del Conocimiento en la          Formación Profesional (CINTERFOR) - Fernando Vargas (OIT/Cinterfor) 

      Speaker 1      SENAI Regional Department of São Paulo - Eliana Soler – Education Department

      Speaker 2      Lego Makers - Nicole Favero Capalbo - Educational Advising - ZOOM Education for Life.

      Speaker 3      Representative of Ulm Council – Germany

  • Morning Lectures

    • 07/03/2016Morning Lectures

      The daily lectures are going to be on a central topic related to the program objectives. They will last 90 minutes and focus on relevant and comprehensive topic aiming to provide a homogeneous level of expertise and comprehension among all participants.

      Morning Lecture 1: Quality Learning 

      Morning Lecture 2: Anticipating Skill Needs 

      Morning Lecture 3: Challenges and Skills for the Education Future

      Morning Lecture 4: Professional Education Institutions Management

      Morning Lecture 5: Technology Services and Innovation in Professional Education Institutions

      Special Lecture: Leadership - Eugenio Mussak

  • Thematic Short Courses

    • 07/03/2016Thematic Short Courses

      The participants are going to choose among qualification short courses themes, which will approach distinct topics about Professional Education. Interactive and dynamic methodologies are going to be used, including among them group work and individual activities.

      Course 1: Why to innovate through Professional Education?

      Course 2: Demands anticipation on Vocational training based on foresight technology + Future Case Sectors

      Course 3: Teacher Agent - Experience in Professional Education mediation

      Course 4: Quality Learning Features

      Course 5: Professional Education Institutions Management

      Course 6: Teacher Training Programs

      Course 7: Development of South & South Cooperation Projects

      Course 8: EAD in Professional Education

      Course 9: Functional Maps Elaboration

      SHORT COURSES: Guide to Register and Content

  • Good Practices Dissemination Sessions

    • 07/03/2016Good Practices Dissemination Sessions

      These sessions will be directed to presenting and disseminating inspiring and innovative practices for skill development by the Conference attendees. All participants are invited to share innovative experiences, practices or solutions relevant in the Professional Education context.

      Representatives of institutions that are part of the S System in Paraná, including the National Service of Rural Education (SENAR), National Service of Commercial Apprenticeship (SENAC)/ Social Service of Commerce (SESC), National Service of Cooperatives Apprenticeship (SESCOOP), National Service of Transport Apprenticeship (SENAT)/ Social Service of Transport (SEST), Brazilian Service of Support for Micro and Small Enterprises (SEBRAE), National Service of Industrial Apprenticeship (SENAI)/ Social Service of Industry (SESI), will be specially invited to present and disseminate good practices that were implemented in their respective institutions.

      Other participating institutions are invited to share innovative experiences, practices or solutions relevant in the Professional Education context.

  • Technical Visits to SENAI Paraná Units

    • 08/03/2016Technical Visits to SENAI Paraná Units

      The technical visits are going to provide participants the opportunity to know in loco the SENAI PR Operational Units.

  • SENAI Paraná Teaching Resources Exhibit

    • 08/03/2016Senai Paraná Teaching Resources Exhibit

      SENAI PR is going to demonstrate some of the didactic resources used in the teaching and learning process.

Mostrando 1 a 3 de 3
  • página
  • de 1
Mostrando 1 a 3 de 3
  • página
  • de 1
  • 04/03/2016LOCAL | CONTACT

    SENAI EXCELLENCE CENTER FOR PROFESSIONAL EDUCATION

    CAMPUS DA INDÚSTRIA

    Comendador Franco Avenue, 1341 - 80215-090, Jardim Botânico, Curitiba - PR.

    How to get there

     

    CONTACT

    For further information:

    Fill the form

    Or send us an e-mail: conferencia.internacional@pr.senai.br

Organizing Committee:

Todos

SUPPORTERS:

Todos